Exameneisen ABC

Na de eerste drie fases kom je in de afzwem groep, hier worden per diploma de puntjes op de i gezet en wordt er hard gewerkt aan het uithoudingsvermogen.
Er worden lessen gegeven van 45 minuten in een groep van 8(A) of 9(B en C) kinderen onder begeleiding van 2 docenten in wetsuit in het water.
Na ongeveer 6 lessen gaan de kinderen in de examengroep voor het eerst met kleding zwemmen, houd het nieuws in de gaten.

A diplomaB diplomaC diploma

Voor het A diploma zwemmen de kinderen het eerste deel in zomerkleding.

Gekleed zwemmen
1. Van het startblok/1 meter springplank met voetsprong voorwaarts (helemaal onder water gaan); vervolgens
2. 15 seconden watertrappelen met gebruik van armen en benen; vervolgens
3. ½ baan schoolslag, onder een lijn door duiken, ½ draai om de lengte as en ½ baan rugslag; vervolgens
4. Zelfstandig uit het water klimmen en de kleding uittrekken.
Onderwater en afstand zwemmen
1. Van de kant of het startblok te water gaan met sprong (kopsprong); vervolgens
2. 3 meter onder water door het zeil, aansluitend 2 banen schoolslag; vervolgens
3. 2 banen enkelvoudige rugslag (armen passief).
Rugcrawl
1. in het water afzetten tegen de rand; vervolgens
2. 8 meter beginners rugcrawl (essentieel: continue trappelende benen en het één voor één naar achteren brengen van de armen).
Borstcrawl
1. Van de kant of het startblok te water gaan met sprong (kopsprong); vervolgens
2. 8 meter beginners borstcrawl (essentieel: continue trappelende benen en het één voor één naar voren brengen van de armen – armen mogen onder water blijven – ademhaling wordt niet meegenomen in de beoordeling echter bij voorkeur 5 tellen in het water 1 tel boven water).
Drijven buik
1. Vanaf de kant met kopsprong te water gaan of in het water afzetten van de rand; vervolgens
2. 10 sec. drijven op de borst (hoofd in het water), 3 slagen schoolslag; vervolgens
3. 5 sec. drijven op de borst (hoofd in het water), baan afmaken met schoolslag.
Drijven rug
1. In het water afzetten van de rand; vervolgens
2. 10 sec. drijven op de rug, 3 slagen enkelvoudige rugslag; vervolgens
3. 10 sec. drijven op de rug, baan afmaken met enkelvoudige rugslag.
Watertrappelen
1. Van de kant met sprong naar keuze; vervolgens
2. 60 sec. watertrappelen met gebruik van armen en benen;
3. 2 keer al watertrappelend een hele draai om de lengte as. Bij dit onderdeel doet papa en/of mama lekker mee.

Voor het B diploma zwemmen de kinderen het eerste deel in kleding met lange mouwen en een lange broek.

Gekleed zwemmen
1. Van het startblok/1 meter springplank met voetsprong voorwaarts te water gaan (10 punten sprong); vervolgens
2. Onder water een ½ draai om de lengte-as maken; vervolgens
3. 30 sec. watertrappelen met gebruik van de armen en benen; vervolgens
4. 1 baan schoolslag, 1 keer onder het vlot doorzwemmen, 1 draai om de lengte-as(krokodillendraai); vervolgens
5. 1 baan enkelvoudige rugslag daarna zelfstandig uit het water klimmen.
Onderwater en afstand zwemmen
1. Van de kant of het startblok te water gaan met kopsprong; vervolgens zonder boven te komen
2. 6 meter onder water door het zeil; vervolgens
3. 3 banen schoolslag, 3 keer kaarsje (voetwaarts richting de bodem zakken met gestrekte armen boven het hoofd tot de vingers onder water zijn); vervolgens
4. 3 banen enkelvoudige rugslag (armen passief).
Rugcrawl
1. In het water afzetten tegen de rand; vervolgens
2. 10 meter rugcrawl (essentieel: continue trappelende benen – armen moeten uit het water komen – afstand overbruggen met een doorgaande beweging waarbij de armen elkaar niet mogen inhalen).
Borstcrawl
1. Van de kant of het startblok met kopsprong te water gaan; vervolgens
2. 10 meter borstcrawl (essentieel: continue trappelende benen en het één voor één naar voren brengen van de armen – armen moeten over het water naar voren gaan, ademhaling is vrij)
Drijven buik
1. Vanaf de kant met Kopsprong te water gaan of in het water afzetten v.d. rand; vervolgens
2. 10 sec. drijven op de borst (hoofd in het water), 3 slagen schoolslag; vervolgens
3. 7 sec. drijven op de borst (hoofd in het water) baan afmaken met schoolslag.
Drijven rug
1. In het water afzetten van de rand; vervolgens
2. 10 sec. drijven op de rug, 3 slagen enkelvoudige rugslag; vervolgens
3. 15 sec. drijven op de rug, baan afmaken met enkelvoudige rugslag.
Watertrappelen
1. Van de kant met sprong naar keuze; vervolgens
2. 30 sec. watertrappelen met gebruik van armen en benen; vervolgens
3. 30 sec. watertrappelen met de benen (armen in de zij).

Voor het C diploma zwemmen de kinderen het eerste deel in kleding met lange mouwen en een lange broek, ook hebben de kinderen een (regen) jas aan.

Gekleed zwemmen
1. Van de kant of van het startblok te water gaan met rol voorover; vervolgens
2. 30 sec. watertrappelen, met gebruik van armen en benen; vervolgens
3. 30 seconden drijven met bal of lesplank; vervolgens
4. 2 banen schoolslag, 1 keer onder het vlot doorzwemmen, 1 keer over het vlot heen klimmen; vervolgens
5. 2 banen enkelvoudige rugslag; vervolgens
6. Zelfstandig uit het water klimmen.
Onderwater en afstand zwemmen
1. Van de kant of het startblok te water gaan met kopsprong; vervolgens
2. 9 meter onder water door het zeil; vervolgens
3. 4 banen schoolslag, 2 keer koprol voorover, 2 keer hoofdwaarts recht naar beneden duiken (hoekduik) met de benen gestrekt naar boven tot de benen helemaal onder water zijn; vervolgens
4. 4 banen enkelvoudige rugslag.
Rugcrawl
1. In het water afzetten van de rand; vervolgens
2. 15 meter rugcrawl (essentieel: trappelende benen – afstand overbruggen met een doorgaande beweging – armen halen elkaar niet in – doorhaal – horizontaal vlak overhaal – verticaal vlak).
Borstcrawl
1. Van de kant of het startblok te water gaan met kopsprong (startsprong heeft de voorkeur); vervolgens
2. 15 meter borstcrawl (essentieel: trappelende benen – ademhaling bij voorkeur zijwaarts – hoofd in het water – afstand overbruggen met een doorgaande beweging)
Drijven buik
1. Vanaf de kant te water gaan met kopsprong of in het water afzetten van de rand; vervolgens
2. 10 sec. drijven op de buik (hoofd in het water), 3 slagen schoolslag; vervolgens
3. 10 sec. drijven op de buik(hoofd in het water), baan afmaken met schoolslag.
Drijven rug
1. In het water afzetten van de rand; vervolgens
2. 10 sec. drijven op de rug, 3 slagen enkelvoudige rugslag; vervolgens
3. 20 sec. drijven op de rug, baan afmaken met rugslag; vervolgens
4. 5 meter wrikken (richting hoofd), baan afmaken met enkelvoudige rugslag.
Watertrappelen
1.Van de kant te water gaan met een hurksprong; vervolgens
2. 30 seconden watertrappelen, verplaatsen in meerdere richtingen, met gebruik van armen en benen; vervolgens
3. 30 sec. drijven verticaal met gebruik van armen en benen.
Direct aanmelden voor zwemles?